احتمالاً برای شما هم پیش آمده است که در حین رانندگی کاهش قدرت و شتاب موتور احساس کنید. این مشکل ممکن است به دلایل متعددی ایجاد شود که میتوان آنها را به دو دسته تقسیم کرد:
- مشکلات موقتی و قابل احیا: مانند کیفیت پایین سوخت یا کاهش کمپرس سیلندر
- مشکلات جدی و نیازمند تعمیر: مانند شکستگی رینگ پیستون یا خرابی اویل پمپ
برای رفع این مشکلات خودرو، لازم است تحت نظر کارشناسان فنی، نوع آسیب و میزان خرابی شناسایی شود. سپس میتوانیم به دو صورت اقدام کنیم:
- رفع مشکلات جزئی که بدون باز کردن موتور قابل حل هستند
- و تعمیرات اساسی برای مشکلات جدی
عوامل موثر در کاهش قدرت و شتاب موتور
استفاده از سوخت با کیفیت پایین
برخی جایگاههای سوخت بهمنظور سود بیشتر، اقدام به مخلوط کردن سوخت با مواد ناخالص میکنند که این کار کیفیت سوخت را تحت تاثیر قرار میدهد. از این رو، پیشنهاد میشود از محصولات شرکت وری لوب استفاده کنید که با افزودن آن به سوخت، کیفیت سوخت و اکتان را بهبود میبخشید و توان موتور را افزایش میدهید.



عدم توجه به فیلتر هوا
فیلتر هوا نقش حیاتی در تامین هوای پاک و کافی برای احتراق دارد. نادیده گرفتن زمان تعویض فیلتر هوا میتواند منجر به کاهش توان موتور شود.
کیفیت روغن موتور و ویسکوزیته
استفاده از روغن موتور باکیفیت و مناسب با مشخصات سازنده و شرایط آب و هوایی منطقه مهم است. تعویض روغن بیکیفیت میتواند عملکرد موتور را بهبود بخشد و از آسیبهای احتمالی جلوگیری کند.
پر شدن کاتالیزور
کاتالیزور وظیفه تبدیل گازهای سمی به گازهای بیخطر را بر عهده دارد و با گذشت زمان ممکن است مسدود شود. استفاده از محصولات پاککننده زادو، به تمیز کردن کاتالیزور و بهبود تخلیه دود اگزوز کمک میکند.

تنظیم نبودن سیستم تایم موتور
تنظیم نبودن تایمینگ موتورعدم هماهنگی در زمان پاشش سوخت، جرقه و باز شدن سوپاپها میتواند منجر به کاهش توان موتور و تاخیر در شتابگیری شود. موتورهای مختلف طراحیهای متفاوتی دارند؛ بهعنوان مثال، در سیستمهای کاربراتوری، زمان جرقه به وسیله دلکو تعیین میشود و در سیستمهای انژکتوری، سنسور موقعیت سوپاپ این کار را انجام میدهد.
اشکال در سیستم سوخترسانی
مشکلات مربوط به سیستم سوخترسانی، از پر شدن فیلتر سوخت تا ضعف پمپ بنزین میتواند تأثیر زیادی بر عملکرد موتور داشته باشد. اگر سوخت بهاندازه کافی در محفظه احتراق فراهم نشود، احتراق ناقص و توان موتور کاهش مییابد. برای بهبود این مشکل، میتوانید از مولتی کلینر زادو استفاده کنید که به شستشوی کامل سیستم سوخت و بهبود عملکرد سوزن انژکتور کمک میکند.

خرابی دیسک و صفحه
دیسک و صفحه خودرو نقش مهمی در شتابگیری دارند. تضعیف این قطعه میتواند منجر به گاز هرز خوردن و کم توان بودن خودرو گردد. در صورت خرابی یا افت کیفیت دیسک و صفحه، باید این قطعه به طور کامل تعویض شود.
ضعف در سیستم کارکرد برق موتور
مشکلات در سیستم برق خودرو، نظیر خرابی شمعها، وایرها و کوئل، میتواند به شدت بر روی کیفیت جرقه و در نتیجه احتراق تأثیر بگذارد. بنابراین استفاده از لوازم جانبی با کیفیت و انجام بازدید و سرویس دورهای از این سیستمها میتواند به حفظ و بهبود عملکرد خودرو کمک کند.
ضعف در کمپرس موتور
ضعف کمپرس سیلندرها معمولا به علت سایش رینگ پیستون، خرابی واشر سرسیلندر یا نشیمن سوپاپها است. کاهش کمپرس میتواند منجر به عدم توان موتور شود. در این مواقع، میتوان با استفاده از محصولات احیاگر و ترمیم کننده زادو، رینگها و واشرها را ترمیم و بازسازی کرد. همچنین، شستشوی این قطعات با اسپریهای شستشوگر زادو میتواند کارایی آنها را بهبود بخشد.


نتیجهگیری
در زمینه کاهش قدرت و شتاب موتور اقدامات متعددی وجود دارد که میتواند به افزایش عمر قطعات موتور با صرف هزینه کمتر کمک کند. شرکت زادو محصولات ویژهای تولید کرده است که به احیای قطعات موتوری و افزایش کمپرس موتور میانجامد. با استفاده از این محصولات، لایهای نانو سرامیکی در دیواره سیلندر و رینگ پیستون تشکیل میشود که به طور قابل توجهی کمپرس سیلندر را افزایش داده و قدرت و توان موتور را بهبود میبخشد. این محصولات با اضافه شدن به روغن موتور و چرخش آن در سیستم، از ترمیم و بازسازی اجزای تحت تنش مکانیکی و حرارتی مانند اویل پمپ، یاتاقانها و سایر قطعات تحت فشار حمایت میکنند. نکته حائز اهمیت این است که در سیستمهای پاک و عاری از آلودگی، عملکرد روغنکاری بهتر و مؤثرتر خواهد بود و استفاده از ترمیمکنندههای زادو میتواند به افزایش راندمان منجر شود.
شویندههای زادو با انجام شستشوی کامل مسیرها و مجراهای روغن که به مرور زمان دچار سفتی و چسبندگی شدهاند، عملیات روغنکاری را تسهیل میکنند. در برخی موارد، مسدود شدن مسیر روغنکاری میتواند منجر به بروز مشکلات جدی برای موتور خودرو شود. بنابراین، پیشنهاد میشود در صورت وجود آلودگی در موتور، حتماً از شویندههای موتور زادو استفاده کنید.عدم روغنکاری مناسب در ناحیه سرسیلندر میتواند آسیب شدید به اسبکها وارد کند و در نتیجه صدای اضافی (چقچق) از بالای موتور شنیده شود. همچنین به دلیل تفاوت در طراحی موتورهای مختلف و سیستمهای روغنکاری، در صورت شنیدن صداهای پیوسته از ناحیه موتور، باید این موضوع را بهطور جدی مورد توجه قرار دهید و اجازه ندهید که مشکل تشدید شود، زیرا صداها معمولاً نشانه آغاز خرابی هستند.