چراغ روغن موتور (قرمز) یکی از مهمترین علائم هشدار موجود در صفحه کیلومتر است که توجه ویژهای را طلب میکند. این چراغ باید بلافاصله بعد از روشن کردن خودرو خاموش شود. در صورتیکه این چراغ روشن بماند، باید فوراً خودرو را خاموش کرده و مشکل را بررسی کرد. در خودروهای جدید و لوکس، علاوه بر سنسور فشار روغن، سیستمهای تشخیص سطح و کیفیت روغن نیز وجود دارد. این سیستمها در صورت کاهش سطح روغن یا تغییر کیفیت آن، با چراغ زرد یا آلارم صوتی، راننده را مطلع میسازند. چراغ قرمز روغن در تمام خودروها نصب شده و عدم خاموش شدن آن نشاندهنده عدم فشار در سیستم روغنکاری موتور است.
نکته مهم قبل از روشن کردن خودرو
بررسی سطح روغن موتور: سطح روغن باید بین حداقل (Low) و حداکثر (Full) باشد.
توجه: اگر پس از بررسی سطح روغن، چراغ روغن موتور (قرمز) همچنان روشن بود، بهتر است از خدمات امداد خودرو کمک بگیرید.
مشکلات متداول چراغ روغن موتور
الکتریکی
- خرابی فشنگی روغن
- قطع شدن سیم فشنگی روغن
- سولفاته کردن سوکتهای ارتباطی
- قطع یا سوختن لامپ پشت آمپر
مکانیکی
- خرابی یا ضعف اویل پمپ به دلیل سایش و ایجاد لقی داخلی
- نشتی روغن ناشی از سایش، که ممکن است در بخشهای داخلی چون یاتاقانها رخ دهد
در صورت وجود مشکلات ناشی از سایش داخلی، میتوان بدون نیاز به تعویض قطعات، اقدام به ترمیم و بازسازی سطوح سایشی با استفاده از ترمیمکنندههای زادو کرد. این محصول در سه مرحله شامل ترمیم و بازسازی، تقویت روانکاری و بهبود کیفیت روغن عمل میکند. با افزودن این محصول به روغن موتور و گذراندن 1000 تا 1500 کیلومتر، سطوح آسیبدیده ترمیم و فشار ناشی از نشتی داخلی برطرف میشود و کیفیت روغنکاری به حالت اولیه خود باز میگردد.

انسداد مجراهای روغن
انسداد مجراهای روغن و فشار شکن اویل پمپ یکی دیگر از مشکلات شایع است که ممکن است به دلیل کارکرد طولانی و دیرکرد در تعویض روغن ایجاد شود. برای جلوگیری از این مشکلات، استفاده دورهای از موتورشویهای زادو به شدت توصیه میشود. این موتورشویها به شستشوی کامل موتور، از بین بردن چسبندگیها و آلودگیهای داخلی کمک میکنند و در نتیجه، روغنکاری بهتر و کارایی بیشتر موتور را به دنبال دارند.


شل بودن فیلتر روغن
شل بستن فیلتر روغن یکی از اشتباهات رایج در هنگام تعویض روغن موتور است. این مشکل میتواند بهسرعت موجب نشتی روغن و کاهش فشار روغن در سیستم شود. برای جلوگیری از این مشکل، پس از انجام سرویس، حتماً کارهای انجامشده را بررسی کرده و در کیلومترهای ابتدایی پس از سرویس، به چراغ روغن توجه کنید تا در صورت روشن شدن، اقدام لازم را انجام دهید.
خرابی و ترکیدگی فیلتر روغن
ترکیدگی فیلتر روغن مشکل نادری اما خطرناک است که معمولاً بهدلیل آسیبدیدگی پوسته خارجی فیلتر در حین بسته شدن رخ میدهد. این پوسته معمولاً از ورق فلزی نازک ساخته شده و میتواند بهراحتی دفرمه یا خراشیده شود، در نتیجه تحت فشار فیلتر دچار ترکیدگی خواهد شد. برای جلوگیری از این مشکل، از ابزار مناسب و آچار فیلترهای تسمهای استفاده کنید.
کیفیت پایین روغن
کیفیت و ویسکوزیته روغن تأثیر زیادی بر عملکرد سیستم روانکاری دارد. استفاده از روغن نامناسب میتواند باعث نقص در روانکاری شود. بهعنوان مثال، استفاده از روغن 20W50 بهجای روغن 0W20 در یک موتور طراحی شده برای آن میتواند فشار را به اویل پمپ اعمال کرده و خطر آسیب به موتور را افزایش دهد.
نکته مهم: اگر چراغ روغن موتور در دور پایین روشن شود و در دور بالا خاموش شود، این ممکن است نشانهای از نشتی داخلی روغن باشد که ناشی از سایش اجزای داخلی است.
بررسی عوامل مکانیکی
نشتی داخلی روغن میتواند از نقاط مختلفی نظیر اویل پمپ، مسیرهای ارتباطی، یاتاقانها، و شیلنگهای روغن باشد. کثیفیهای موجود در موتور ممکن است موجب انسداد مجراها شوند و فشار روغن را کاهش دهند.
برای برطرف کردن مشکلات ناشی از نشتی و سایش، شرکت زادو اقدام به تولید محصولاتی کرده است که میتوان آنها را به روغن موتور اضافه کرد تا قسمتهای آسیبدیده ترمیم شوند. با افزودن احیاگر زادو و گردش روغن، میتوان لایه نانو سرامیکی ایجاد کرده و از بروز مشکلات جدیتر جلوگیری کرد.

پیشنهاد کاربردی: برای بهبود عملکرد ترمیمکنندهها، ابتدا از شستشوگرهای موتور استفاده کنید تا قطعات بهخوبی تمیز شوند و سپس مواد ترمیمکننده را به روغن اضافه نمایید.