روغنی شدن فیلتر هوا میتواند نشانههایی از آلودگی سیستم تهویه میل لنگ باشد. این آلودگی ممکن است به دلیل عوامل زیر ایجاد شود:
- آلودگی کامل فیلتر هوا: هنگامی که فیلتر هوا کاملاً مسدود میشود و کارآیی خود را از دست میدهد، ممکن است شاهد تشکیل لایه روغنی باشید
- مشکلات در سیستم تهویه میل لنگ: مشکلاتی مانند گرفتگی لولهها، خاموشی جداکننده روغن، یا بد عمل کردن دریچه سیستم تهویه باعث این مسأله میشوند
علاوه بر این، فشار زیاد گازهای میل لنگ به دلیل سایش قسمتهای گروه سیلندر-پیستون نیز میتواند باعث رسوب روغن در لولهها و تشتک فیلتر هوا شود.
توصیهها برای حفظ سلامت فیلتر هوا و موتور
تشخیص آلودگی
اگر مشاهده کردید که لایه روغنی ناچیز بر روی سطح فیلتر هوا وجود دارد، این میتواند نشاندهنده آلودگی سیستم روغنکاری موتور باشد. در این صورت، توصیه میشود عنصر فیلتر هوا را تعویض کنید.
استفاده از شوینده موتور ویتا فلاش زادو
اگر سیستم روغنکاری موتور آلوده است، ابتدا شوینده موتور ویتا فلاش زادو را به روغن قدیمی اضافه کرده و پس از رانندگی 700 تا 1000 کیلومتر، روغن موتور و فیلتر آن را تعویض کنید. استفاده منظم از این شوینده به نگهداری موتور و سلامت سیستم تهویه میل لنگ کمک میکند.
تعویض روغن برنامهریزیشده
در صورت گرفتگی قابل توجه فیلتر هوا به دلیل سایش غیر بحرانی، بهتر است که سیستم روغنکاری را با شوینده موتور ویتا فلاش تمیز کنید و پس از آن تعویض روغن را انجام دهید.
بهبود وضعیت قطعات فرسوده
پس از تمیز کردن سیستم، میتوانید از ترمیمکننده زادو برای موتور استفاده کنید تا قسمتهای آسیبدیده گروه سیلندر-پیستون را بازسازی کنید. این محصول به ویژه برای موتورها (بنزینی و دیزلی) توصیه میشود.
توجه به وضعیت موتور
اگر رسوبات قابل توجهی در فیلتر هوا و آلودگی شدید سیستم تهویه میل لنگ مشاهده کردید. این نشاندهنده سایش شدید یا تخریب قطعات گروه سیلندر-پیستون است و باید موتور را مورد تعمیرات اساسی قرار دهید.
در نهایت میتوان به این نتیجه رسید که حفظ سلامت فیلتر هوای روغنی و سیستم روغنکاری موتور نه تنها به بهبود عملکرد خودرو کمک میکند بلکه موجب افزایش عمر مفید موتور خواهد شد. با دنبال کردن توصیههاه میتوانید از کارآیی بهینه خودرو خود اطمینان حاصل نمایید.